Regularnie kontrolując stan układu zawieszenia zyskujesz przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo. Jazda z niesprawnym zawieszeniem jest niebezpieczna oraz ma wpływ na trwałość całego układu. Kontroli nie można przeprowadzić samodzielnie, należy skorzystać z pomocy fachowcy dysponującego doświadczeniem i odpowiednim sprzętem do diagnostyki. Jeśli zaobserwujesz np. stuki, zgrzyty i inne nietypowe odgłosy z zawieszenia, albo wydłużoną drogę hamowania czy niestabilność w jeździe po zakrętach – koniecznie zleć kontrolę układu zawieszenia. Amortyzatory to części ważne dla bezpieczeństwa, które przyczyniają się do utrzymania stabilnego toru jazdy. Zużyte amortyzatory to:
– dłuższa droga hamowania,
– większe ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni,
– drgania i podatność na boczny wiatr,
– niższy komfort – szybsze zużycie opon,
– negatywny wpływ na działanie systemów bezpieczeństwa ABS i ESP. Amortyzatory nie zużywają się z dnia na dzień, lecz stopniowo, dlatego też ich coraz większe zużycie jest często niezauważalne. Amortyzatory powinny podlegać regularnej kontroli
Regularnej kontroli, tj. co 2 lata, powinna podlegać także geometria zawieszenia
czyli zbiór parametrów określających położenie i ruch kół względem podłużnej i poprzecznej osi pojazdu. W trakcie pomiaru geometrii zawieszenia weryfikowane są: zbieżność kół, czyli zależność położenia względem siebie przednich i tylnych kół, kąt pochylenia kół, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy i kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Sygnałami niewłaściwie ustawionej geometrii zawieszenia mogą być:
– ściąganie samochodu w jedną stronę przy jeździe na wprost,
– nierównomierne zużycie bieżnika opon lub ich piszczenie przy skręcaniu, – przekrzywione koło kierownicy przy jeździe na wprost.
Zlecaj pomiar geometrii, gdy zauważysz wymienione objawy lub wykonywane są naprawy zawieszenia lub auto uległo kolizji albo wypadkowi